Kladdig bildsal

Började det vi planerat fast med papier-mâché istället för klistrigt garn.
Koncept: “Inuti” (tankar i mitt huvud). Det ska det bli spännande att se fortsättningen efter dagens arbete. En del elever väljer att måla sin form som de har gjort. Undrar vad de kommer att ha inuti? Jag föreslog att till exempel kunde de tänka på ett minne eller något de tycker om, något som berättar en historia. Det kommer att bli häftigt att se alla dessa mobiler hängandes i taket. En pojke ville göra en Pokeman-Go mobil.

I motsats till det petiga arbetet med linjalerna förra veckan så gick vi lös med tapetklister och papper. Jag försökte hålla instruktionerna så enkla som möjligt: “Klä ballongformen med klistrigt papper”.

Precis som linjal-arbetet med perspektiv var det en del som tyckte detta med papier-mâché var toppen, medan andra inte. Av dagens ca 80 elever var det 7 som inte ville vara med. Vad gör man som lärare då? Förhoppningen är ju att när eleverna prövar en viss teknik så kanske lusten väcks om den inte var där innan.

Jag vill att de ska ha roligt samtidigt som de lär sig. Det är ju BILD – så inget är fel – särskilt i detta papier-mâché projektet. Detta i motsats till övningen av till exempel enpunktsperspektiv  – ett verktyg som kan läras rätt eller fel. Sen behöver man ju inte använda det, men det är bra att kunna.

För att inte ta ifrån tid från de andra så har jag just nu försökt att inte ge alltför stor fokus på de som inte vill vara med. Istället har jag bett dem rita fritt.

Har lärt mig att man aldrig kan ha för mycket tidningspapper att täcka borden med. Det tog låååång tid att städa efter lektionerna. Jag har nu klätt borden med papper så de är förberedda inför nästa lektion då jag fortsätter med resten av klasserna. Det känns stort att ha en bildsal, dessutom så har detta fräscha klassrum med stora fönster aldrig varit en bildsal förut. Moppade golvet för att få bort tapetklistret och hängde upp turquoise tvättlina i taket som vi kan hänga målningar och annat på tork. Läraren i klassrummet bredvid kom in med egenodlad Physalis som blev den energi-kick jag behövde som avslutning på dagen. Tacksam för det goda!

physalis

